
Στο πλαίσιο της μουσειοπαιδαγωγικής δημιούργησα δύο φύλλα εργασίας που μπορούν να αξιοποιηθούν από παιδιά και εκπαιδευτικούς κατά την επίσκεψή τους σε ένα μουσείο. Το ένα φύλλο αφορά στην ημέρα επίσκεψης στο μουσείο και στο άλλο ο/η μαθητής/τρια κάνει περισσότερο μια κατ’ οίκον αποτίμηση της επίσκεψής του/της αυτής. Καλό είναι τα παρακάτω φύλλα να μην αξιοποιούνται μεμονωμένα, αλλά στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προεργασίας, έρευνας και σχεδιασμού μιας τέτοιας διδακτικής επίσκεψης. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να κάνουμε τον/την μαθητή/τριά μας περισσότερο ενεργό/ή και συμμετοχικό/ή στον χώρο του μουσείο, και μέσα από δραστηριότητες παιγνιώδεις, συνεργατικές και ανακαλυπτικές να αποκομίσει γνώσεις, να καλλιεργήσει την αισθητική του/της αλλά και να διασκεδάσει.
Μαθαίνουμε για την εκδρομή μας στο μουσείο λοιπόν! Συζητάμε με τον/τη δάσκαλο/α για το είδος του μουσείου που πρόκειται να επισκεφτούμε, βρίσκουμε πληροφορίες για την εποχή στην οποία αντιστοιχούν τα εκθέματά του και πλοηγούμαστε σε οπτικοακουστικό υλικό που σχετίζεται με αυτά (π.χ. ντοκιμαντέρ, ταινίες, animation, εικονικές περιηγήσεις κτλ.). Χωριζόμαστε σε ομάδες και αναθέτουμε ρόλους στην καθεμιά. Ένα παιδί της ομάδας, για παράδειγμα, μπορεί να είναι αυτός/ή που θα κρατά το φύλλο εργασίας και θα σημειώνει· ένα παιδί θα είναι υπεύθυνο να βγάζει φωτογραφίες τα εκθέματα (εάν επιτρέπεται), ώστε σε δεύτερη φάση να τα προβάλουμε στην τάξη και να τα ξαναμελετήσουμε· κάποια παιδιά βοηθούν αυτόν/ή που σημειώνει, ώστε να συμπληρώσει επαρκώς και εγκαίρως το φύλλο εργασίας της ομάδας τους και ούτω καθεξής. Μπορούμε να βάλουμε στις ομάδες κάποιον χρονικό περιορισμό κατά τη συμπλήρωση του φύλλου τους στο μουσείο (μιας και μια τέτοια σχολική επίσκεψη πραγματοποιείται εκ των πραγμάτων σε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια) ή να ορίσουμε έπαθλα/επαίνους π.χ. για τον βαθμό συνεργασίας των ομάδων ή την πληρότητα των φύλλων εργασίας τους.